Personeelsvereniging foqus

Forelvissen

Geplaatst op 11-06-2024  -  Categorie: Sfeerverslagen

afbeelding1 3

Nederland waterland en dat hebben we geweten in de maand mei van dit jaar. De natste meimaand ooit gemeten. Maar, vissers deinzen daar niet voor terug en zo kon het gebeuren dat deze vrijdagmiddag 19 vissers “acte de presence” gaven bij de Smallert, dat is de huisforellenvijver van Foqus. Een mooi aantal voor het forelvissen. We moesten het deze keer zonder onze vaste bezoeker en catering-oudcollega Jack Fortuin doen. Na een ongelukkige val is hij aan het revalideren. Jack, vanaf deze plek nogmaals, namens alle vissers een goed herstel gewenst en heel veel sterkte op de weg daar naartoe.

Goed, naast de visuitrusting behoorde dit keer ook regenkleding tot de PSV. Nee, niet de voetbalclub, PSV staat voor de Persoonlijke Standaard Visuitrusting. En dan haal je de professionals er zo tussenuit. Geen gemartel met regenpakken aan en uit, maar gewoon een paraplu bij en af en toe in de hand.

afbeelding2 4

We begonnen om 12:30 uur en binnen 5 minuten werd de eerste vis gevangen. Dat belooft wat voor de rest van de middag. Danny de Harder was de gelukkige en dit keer geen prijs maar wel de eer en een foto natuurlijk.

afbeelding3 4

Normaal brengt Jack de broodjes gehaktbal en worst rond dus daar moesten we een oplossing voor vinden. Nou, die hebben we gevonden. Ik had voor de gezelligheid zoon (en collega) Daniël meegevraagd en hij was meteen bereid om de culinaire distributietaak van Jack op zich te nemen. Ook dat heb ik digitaal vastgelegd. Daniël bedankt!

afbeelding4 4

In twee keer werden forellen uitgezet in onze vijver en dan is het de bedoeling dat wij ze er weer uittakelen. Tja, en dat valt niet altijd mee. Laat ik het zo zeggen; het erin gooien is veel makkelijker dan ze er weer uitvissen. En dit keer speelde de regen ons parten. Als je wilt weten of de omstandigheden gunstig zijn, of niet, moet je gewoon met een doorgewinterde visser een babbeltje maken. Tja, de vis jaagt vandaag niet echt. Ze zijn niet erg actief. Uiteraard kan je van alles proberen wat binnen de mogelijkheden ligt. Wasmotten of meelwormen als aas of gekleurd kneedbaar kunstaas.

Er werd wel regelmatig gevangen maar het was minder dan we gewend waren in voorgaande jaren en uiteraard ook wat we gehoopt hadden. Uiteindelijk heb ik zelf een hele oude (maar gelukkig nog steeds werkende) truc toegepast. Ik heb mijn hengel, nou ja ik bedoel het aas met de dobber in de vijver geworpen (werphengel hè) en uiteraard de hengel op de kant laten liggen. Toen ben ik een rondje om de vijver gaan lopen om hier en daar een praatje te maken en foto’s. En ik was na een kwartiertje/twintig minuten bijna rond toen ik mijn naam hoorde roepen of liever gezegd schreeuwen en iemand met mijn hengel in de hand een forel op de kant takelde. Kijk, heel vroeger, toen ik nog rookte (stom hè) ging ik dan een sjekkie draaien en dan kreeg je geheid beet. Gewoon even niet opletten en dan bijt de vis. Joop Strijk, de man van Boukje (jaja, de enige echte Boukje; de oudere collega’s kennen haar nog zeer goed) haalde de vis van de haak en overhandigde deze aan mij toen ik aan kwam lopen. Bedankt mannen.

Het was een geslaagde vismiddag en om 17:00 uur ging iedereen met vis naar huis.

FOQUS, bedankt voor het organiseren. Deelnemers bedankt voor jullie aanwezigheid en gezelligheid en hopelijk tot de volgende keer. Dan ben ik nog wel lid van FOQUS maar inmiddels met vervroegd pensioen. Kan ik mooi wat vaker gaan vissen om te oefenen, want dat is wel nodig;-).